Najbardziej poszukiwane na rynku języki obce: badanie 600 ogłoszeń o pracę
21 maja 2022 PoradnikDla osób posługujących się przeważnie językiem angielskim nauka drugiego języka to świetna decyzja. Może ona pozytywnie wpłynąć na Twoje możliwości zawodowe i otworzyć przed Tobą zupełnie nowy świat zatrudnienia.
Przeanalizowaliśmy 600 ogłoszeń o pracę z Indeed.com używając słów kluczowych "bilingual" i "multilingual", aby dowiedzieć się, jakie języki są najbardziej pożądane przez pracodawców, jakie typy stanowisk są dostępne i jaki poziom wykształcenia jest wymagany.
Kluczowe wnioski
- Hiszpański jest najbardziej poszukiwanym językiem na rynku pracy, następnie chiński (kantoński i mandaryński) oraz francuski (w tym francuski kanadyjski).
- Stanowiska, które najczęściej wymagają znajomości drugiego języka, to przedstawiciel obsługi klienta, przedstawiciel centrum telefonicznego i tłumacz.
- Branże, w których wymagany jest drugi język, to farmacja/medycyna, finanse, sprzedaż, edukacja i technologia.
- Większość miejsc pracy wymagających znajomości drugiego języka była zdalna.
- Najwięcej ofert pracy wymagających znajomości drugiego języka pochodziło z Teksasu, a następnie z Nebraski.
Hiszpański jest najbardziej poszukiwanym drugim językiem na rynku pracy
We wszystkich krajach, hiszpański jest najpopularniejszym drugim językiem i najbardziej poszukiwanym na rynku pracy, zaraz po angielskim. Był on preferowany (a w wielu przypadkach wymagany) w prawie wszystkich przeanalizowanych przez nas ogłoszeniach o pracę, które zawierały słowa kluczowe "dwujęzyczny" i "wielojęzyczny".
Innymi słowy, hiszpański był dominujący w większości ogłoszeń o pracę, niezależnie od branży czy nazwy stanowiska. Konkretnie, hiszpański jest zdecydowanie najbardziej poszukiwanym językiem na rynku pracy - 528 ofert pracy (czyli 75,97%) dotyczyło tego języka.
W Stanach Zjednoczonych nie powinno to być dużym zaskoczeniem. Na podstawie danych zebranych w 2019 roku, hiszpański jest drugim najpopularniejszym językiem używanym w amerykańskich domach, z 41 757 391 rodzimych użytkowników.
Oczywiście staje się to jeszcze bardziej zrozumiałe, gdy spojrzymy na dane z całego świata. Na stronie 460 milionów użytkowników na całym świecie w 2019 r.Hiszpański jest drugim najbardziej rozpowszechnionym językiem na świecie. Jeśli chcesz nauczyć się nowego języka dla krajowych lub międzynarodowych możliwości biznesowych, to hiszpański jest łatwym wyborem.
Ale czekaj, jest ich więcej (języków!).
Chiński
Pomimo niewątpliwej przewagi, jaką daje nauka hiszpańskiego, inne języki niosą ze sobą wiele korzyści zawodowych. Język chiński, do którego zalicza się mandaryński i kantońskijest trzecim najczęściej używanym językiem w Stanach Zjednoczonych, a jego rodzimi użytkownicy w całym kraju to 3 494 544 osób.
Jednak biorąc pod uwagę, że populacja Chin jest prawie trzykrotnie większa od populacji Stanów Zjednoczonych, zrozumiałe jest, dlaczego języki chińskie są najczęściej używanymi na świecie. Dotyczy to zwłaszcza chińskiego mandaryńskiego, który jest oficjalnym językiem Chin.
Ta dominacja nie przekłada się jednak bezpośrednio na możliwości zatrudnienia w Stanach Zjednoczonych. Chociaż język chiński znalazł się na drugim miejscu po języku francuskim, tylko 25 ofert pracy spośród 600, które sprawdziliśmy, wymagało znajomości języka chińskiego. To zaledwie 3,60% miejsc pracy. A 12 z nich dotyczyło pracy w branży medycznej, farmaceutycznej lub społecznej. Wskazuje to na możliwy trend, zgodnie z którym chińskojęzyczni pracownicy znajdują dodatkowe możliwości w bardziej zaawansowanych, technicznych lub naukowych dziedzinach.
Francuski
Podobnie, Francuski wymagania językowe również stanowiły 25 ofert pracy, zrównując się z językiem chińskim i zajmując kolejne 3,60% badanych ofert pracy. W przeciwieństwie do języka chińskiego, 16 z tych ofert pracy dotyczyło obsługi klienta lub przedstawiciela działu obsługi klienta.
Portugalski
Następny w kolejności, portugalski znalazł się na czwartym miejscu, poszukiwany w 11 ofertach pracy. Najpopularniejszym typem pracy, w której poszukiwano języka portugalskiego, był "recenzent treści". Jednak tylko dwie oferty pracy dla recenzentów treści wymagały znajomości języka portugalskiego, czyli zaledwie 0,30% wszystkich ofert pracy, a pozostałe dziewięć ofert dotyczyło różnych branż.
W wielu ofertach pracy poszukiwano również innych języków, w tym koreańskiego, arabskiego, wietnamskiego, hindi, somalijskiego, japońskiego, tagalogu, suahili, rosyjskiego, paszto i dari.
Które zawody najczęściej wymagają znajomości drugiego języka?
Jeśli nadal nie wybrałeś kolejnego języka do nauki, pomocne może okazać się przyjrzenie się preferowanym zawodom. Spośród 600 przebadanych zawodów, trzy wyróżniły się tym, że wymagają pracowników dwujęzycznych lub wielojęzycznych.
Największy segment stanowili przedstawiciele obsługi klienta. Stanowiska związane z obsługą klienta stanowiły 106 miejsc pracy, w których preferowany (lub wymagany) był drugi język. Podobnie, przedstawiciele call center byli bardzo poszukiwani - 29 ofert pracy. W badaniu uwzględniono 18 ofert pracy dla tłumaczy ustnych.
Dla pracowników dwujęzycznych lub wielojęzycznych jest to wspaniała wiadomość. Dane zdecydowanie podkreślają, że na stanowiskach związanych z obsługą klienta prawie zawsze przydadzą się pracownicy, którzy znają więcej niż jeden język. Komunikacja jest kluczem do sukcesu. Porozumiewanie się w różnych językach tylko zwiększa ten sukces.
Które branże najczęściej wymagają znajomości drugiego języka?
Innym sposobem interpretacji tych danych jest przyjrzenie się różnym branżom reprezentowanym w badaniu.
Pięć konkretnych branż wyróżniało się pod względem zapotrzebowania na pracowników posługujących się drugim językiem. Są to:
- Farmaceutyczna i medyczna: 159 miejsc pracy (26,54%)
- Finanse82 miejsca pracy (13,69%)
- Sprzedaż: 70 miejsc pracy (11,69%)
- Edukacja: 49 miejsc pracy (8,18%)
- Technika: 47 miejsc pracy (7,85%)
W rozbiciu na poszczególne branże
Branża farmaceutyczna/medyczna była najczęstszą branżą, w której poszukiwano pracowników dwujęzycznych lub wielojęzycznych. W sumie 159 ofert pracy w branży farmaceutyczno-medycznej preferowało lub wymagało znajomości drugiego języka.
Przedstawiciele obsługi klienta byli najczęściej poszukiwani w tej branży. Dwadzieścia ofert pracy wymagało pracowników dwu- lub wielojęzycznych. Ponadto, kolejnym najczęściej poszukiwanym stanowiskiem był przedstawiciel call center (10 ofert pracy). Było sześć ofert pracy dla asystentów medycznych i cztery dla koordynatorów opieki. Dane te pokrywają się z danymi przedstawionymi powyżej. W szczególności na stanowiskach związanych z kontaktem z klientem lub pacjentem częściej niż na innych wymagana jest znajomość drugiego języka.
Ponadto istniały różne stanowiska związane z obsługą pacjenta, wsparciem pacjenta i opieką nad pacjentem. To nadal podkreśla znaczenie dodatkowej znajomości języków innych niż angielski na wszystkich stanowiskach związanych z kontaktem z klientem.
W branżach związanych z medycyną jest to często związane z licznymi przepisami federalnymi, które wymagają dostępność usług tłumacza dla pacjentów nieanglojęzycznych. Pacjenci muszą mieć zapewnioną opiekę w języku, który rozumieją.
Korzystanie z usług tłumaczy ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia pacjentom odpowiedniej opieki. Jedno z badań wskazują, że aż 1 na 40 procesów o błędy w sztuce lekarskiej toczy się z powodu braku odpowiednich usług tłumaczy. Korzyści dla człowieka wynikające z zatrudniania dwujęzycznych i wielojęzycznych pracowników są więc oczywiste.
Trend ten jest widoczny nawet w branży finansowej. Na wielu stanowiskach związanych z obsługą klienta w sektorze finansowym poszukiwano pracowników dwujęzycznych. Jednak było też wielu pośredników kredytowych i stanowisk związanych z obsługą wierzytelności. Co łączyło te trzy stanowiska? Komunikacja z klientem.
Oferujemy korepetycje online z ponad 50 języków.Preply to jedna z wiodących platform edukacyjnych, która zapewnia lekcje 1 na 1 z certyfikowanymi korepetytorami za pośrednictwem ekskluzywnego czatu wideo.
- Znajdź mojego korepetytora online teraz
- 1456 opinii, "Doskonale"
Praca zdalna często wymaga znajomości drugiego języka
Od początku pandemii stanowiska zdalne stały się coraz bardziej popularne w wielu branżach. Ponadto, spośród 600 miejsc pracy, które wymagały znajomości drugiego języka, 178 z nich to stanowiska zdalne.
Zanim jednak przyjrzymy się różnym branżom, które oferowały pracę zdalną, nasuwa się kilka refleksji. W szczególności, że w wielu branżach pracę zdalną można z łatwością wykonywać z innego miejsca.
Praca zdalna może prowadzić do globalnej, całodobowej łączności. Znajomość drugiego języka tylko zwiększy zdolność pracownika do pracy w rosnącym globalnym środowisku pracy. Na przykład, na liście stanowisk zdalnych znalazły się następujące branże:
- Branża handlowa: 51% stanowisk było zdalnych.
- Branża techniczna: 42% stanowisk pracy było zdalnych.
- Przemysł farmaceutyczny/medyczny: 35% stanowisk pracy było zdalnych.
- Branża finansowa: 22% stanowisk pracy było zdalnych.
Miejsca pracy w edukacji i pracy socjalnej były głównie osobiste. Jednak możliwości pracy zdalnej mogą z łatwością pojawić się w każdej z tych branż, zwłaszcza że świat nadal koncentruje się na technologii opartej na łączności.
Które miasta i stany najczęściej wymagają znajomości drugiego języka?
W przeciwieństwie do pracy zdalnej, istnieje kilka konkretnych lokalizacji, które wyróżniają się na tle innych. W szczególności, trzy stany stanowiły znaczną część ofert pracy wymagających znajomości drugiego języka: Teksas, Nebraska i Kalifornia.
W sumie 90 ofert pracy wymagających lub preferujących drugi język było oferowanych w Teksasie. To prawie tyle samo, co w Nebrasce i Kalifornii razem wziętych. Teksas jest również drugim miastem pod względem liczby poszukiwanych pracowników dwujęzycznych i wielojęzycznych, ustępując jedynie Omaha.
W Teksasie oferty pracy były zgodne z ogólną tendencją dotyczącą wszystkich stanowisk wymagających lub sugerujących znajomość drugiego języka. Oznacza to, że na stanowiskach związanych z obsługą klienta istnieje większe zapotrzebowanie na pracowników dwujęzycznych i wielojęzycznych. Konkretnie, dane pokazują, że:
- 13 miejsc pracy to stanowiska przedstawicieli ds. obsługi klienta
- 7 miejsc pracy to stanowiska przedstawicieli call center
- 4 miejsca pracy to stanowiska recepcjonistów
- 3 miejsca pracy dla tłumaczy ustnych
Teksas, graniczący z Meksykiem, jest domem dla ponad 11,5 miliona mieszkańców mówiących po hiszpańsku. I, 35% jego populacji posługuje się językiem innym niż angielski. Ze względu na stałą migrację z Ameryki Południowej do Teksasu, tak duże zapotrzebowanie na pracowników dwujęzycznych i wielojęzycznych ma sens.
To samo można powiedzieć o Kalifornii, w której ponad 44% ludności mówi w języku innym niż angielski. Spośród wszystkich ofert pracy, 47 znajdowało się w Kalifornii, co odzwierciedla różnorodność jej populacji.
Nebraska, jako wyjątek, była drugim stanem pod względem prawdopodobieństwa preferowania lub wymagania od pracownika znajomości drugiego języka. Niewiele mniej niż 12% mieszkańców mówi w języku innym niż angielski. Mimo to, 56 miejsc pracy objętych badaniem znajdowało się w Nebrasce, a 47 z nich w Omaha, mieście o największej koncentracji miejsc pracy wymagających znajomości drugiego języka.
Poziom wykształcenia
Kolejną interesującą informacją uzyskaną z tego badania jest poziom wykształcenia. Poziomy te nie wydają się mieć znaczenia dla miejsc pracy, w których poszukuje się pracowników ze znajomością drugiego języka.
Przyjrzyjmy się danym.
Spośród 600 przeanalizowanych ofert pracy 520 zawierało pewne wymagania dotyczące wykształcenia. Spośród nich, 240 ofert pracy wymagało wykształcenia średniego lub równoważnego GED. Była to zdecydowanie największa grupa. Kolejne 64 wymagały tytułu licencjata. Kolejne 50 wymagało dyplomu stowarzyszonego.
Dane te pokazują, że kontynuacja edukacji formalnej nie jest konieczna do nauki drugiego języka. Nie jest też konieczne do znalezienia pracy, w której te umiejętności językowe będą przydatne.
Praca za godzinę lub za pensję
Ostatnim sposobem interpretacji tych danych jest spojrzenie przez pryzmat struktury wynagrodzenia, a konkretnie: stanowisk opartych na stawkach godzinowych i wynagrodzeniach.
W badaniu 193 z 600 ofert pracy zawierało informacje o wynagrodzeniu godzinowym. Na stronie Średnia Średnia stawka godzinowa zaczynała się od 18 dolarów za godzinę. Najwyższe wynagrodzenie wynosiło 23 USD za godzinę. Spośród wszystkich branż, w których przeprowadzono badanie, najwięcej stanowisk z wynagrodzeniem godzinowym zajmowała branża farmaceutyczna/medyczna - 57. Następna w kolejności była branża handlowa z 26 stanowiskami. Na kolejnym miejscu znalazła się branża finansowa z 24 stanowiskami opłacanymi godzinowo.
Z kolei stanowiska płatne, wymagające znajomości drugiego języka, stanowiły zaledwie 12% wszystkich ofert. Wynagrodzenie na tych 73 stanowiskach wahało się od 50 765,92 USD do 72 888,92 USD. Nie dziwi więc fakt, że najwięcej ofert pracy z wynagrodzeniem 12% dotyczyło branży finansowej. Następne w kolejności są branże sprzedaży i farmaceutyczna/medyczna, obie z 11 ofertami pracy. Na końcu znalazła się praca socjalna z dziewięcioma miejscami pracy.
Wnioski
Niemal w każdej branży są wolne miejsca pracy na wielu stanowiskach, które wymagają znajomości drugiego języka. Nauka drugiego (lub trzeciego) języka daje wyraźną przewagę nad innymi pracownikami, dlatego teraz jest świetny czas, by nauczyć się przydatny język.
Niezależnie od tego, jaki to język i jakie masz wykształcenie, osoby uczące się języków mają przewagę. Samouk lub native-speaking tutorówjesteś sobie winien, aby rozpocząć naukę już dziś.
Metodologia: W październiku 2021 r. przeanalizowaliśmy 600 ogłoszeń o pracę z Indeed.com używając słów kluczowych "dwujęzyczny" oraz "wielojęzyczny" w celu określenia języków najczęściej poszukiwanych w ogłoszeniach o pracę.