Przewodnik eksperta dotyczący angażowania nastoletnich uczniów w zajęcia online

Nauczanie nastoletnich uczniów uczących się języka angielskiego (ELLs) może być trudne. Jak powiedzą rodzice i nauczyciele na całym świecie, najpierw trzeba ich do siebie przekonać.

Jeśli jednak uda się to zrobić, korepetycje dla nastolatków mogą być niezwykle satysfakcjonującym doświadczeniem. Kiedy już uda się przyciągnąć ich uwagę, zareagują z prawdziwym entuzjazmem. Następnie, w trakcie lekcji, można zauważyć niemal wykładniczy postęp.

Pytanie brzmi, jak można zaangażować nastoletnich uczniów online? I jaki jest najlepszy sposób nauczania nastolatków?

W tym poradniku przyglądamy się cechom charakterystycznym nastoletnich uczniów. Rozmawiamy również z ekspertami w dziedzinie nauczania języka angielskiego i analizujemy najlepsze praktyki w pracy z młodymi dorosłymi.

Cechy charakterystyczne nastoletnich uczniów

W okresie nastoletnim zachodzi wiele zmian behawioralnych i społecznych, a trzynastolatek zdecydowanie różni się od dziewiętnastolatka. Niemniej jednak istnieje kilka zasad, którymi należy się kierować, jeśli chodzi o uczenie się nastolatków i nauczanie ich języka angielskiego jako drugiego języka (ESL):

Nastolatki rozwijają pasjonujące zainteresowania

Niezależnie od tego, czy chodzi o środowisko i prawa człowieka, czy o muzykę i gry komputerowe, większość nastolatków ma tendencję do skupiania się na kilku obszarach zainteresowań i angażowania się w nie bez reszty.. Nie są powściągliwi ani nastrojowi, z radością opowiadają o swoich pasjach godzinami. Dzieje się tak, jeśli widzą, że jesteś naprawdę zainteresowany tym, co mają do powiedzenia.

Jak można to wykorzystać na swoją korzyść?

Nastolatki słyną z tego, że są ciekawe świata i chętnie się uczą, ale tylko wtedy, gdy uznają to za naprawdę przydatne.

Jak mówi były nauczyciel i trener nauczycieli Dan Shepherd pisze na Twitterze, "Spraw, by Twoje zajęcia miały związek z ich życiem [i] spraw, by byli ciekawi".

Tak więc, jeśli chodzi o nauczanie nastolatków online, ważne jest, aby jak najwcześniej dowiedzieć się, co lubią. Pomyśl o przeprowadzeniu analizy potrzeb podczas pierwszej sesji korepetycji online.

Następnie można wykorzystać zainteresowania uczniów jako narzędzia do nauki. Poprzez fzięki skoncentrowaniu swoich działań i projektów na tym, co jest dla nich ważnedasz im powód, by chcieli uczyć się angielskiego. Praca nad rzeczami, które naprawdę im się podobają, jest dla nich o wiele bardziej zajmująca.

Chcą poznać prawdziwy świat

Nastolatki nie są już małymi dziećmi. Świat wokół nich jest dla nich ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Oznacza to, że aktualne wydarzenia, problemy i przyszłość to tematy, które warto poruszać na lekcjach online.

Jak można to wykorzystać na swoich lekcjach?

Na każdych zajęciach poproś uczniów, by opowiedzieli o czymś, czego nauczyli się poza lekcjami. Nawet jeśli na początku będą się wahać, naprawdę zachęć ich do wyjścia poza strefę komfortu. Wkrótce Ci za to podziękują. Będzie to okazja do ciekawych dyskusji i nauki języków obcych - niezależnie od tego, czy uczysz nastolatków indywidualnie, czy w grupie.

Nastolatki patrzą do wewnątrz

Wszyscy znamy stereotyp "samolubnego nastolatka" - i jest w tym trochę prawdy. Nastolatki są ogólnie rzecz biorąc, są dość zaabsorbowane sobą. Możemy jednak dać im chwilę wytchnienia. Jest to trudny okres zarówno pod względem zmian fizycznych, jak i edukacyjnych - często zdają egzaminy o wysokim stopniu trudności i patrzą w przyszłość.

Jak można to wykorzystać na swoich lekcjach?

Nastolatki martwią się tym, jak postrzegają je inni. Dla wielu z nich jest to sprawa numer jeden na liście priorytetów. Praca uczniów nad projektami w grupach to doskonały sposób, by pomóc im odnaleźć swoje miejsce w dynamice społecznej i zabłysnąć. W takim środowisku uczniowie mogą najłatwiej zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności.

Z drugiej strony, nastolatki często nie lubią, gdy się je stawia w centrum uwagi lub gdy prosi się je, by w jakiś sposób wystąpiły przed rówieśnikami. Wielu nastoletnich uczniów robi wszystko, aby uniknąć zażenowania. Nie jest to prawda w przypadku każdego nastolatka, ale z pewnością warto wziąć to pod uwagę.

Ponadto, jak pisze nauczycielka języka angielskiego Gizem Asya pisze na Twitterze, "Postawa nastolatków nie ma z tobą nic wspólnego, nie bierz tego do siebie. Nie podkreślaj ich zachowania, bo możesz doprowadzić do jego eskalacji. Wprowadzaj spójne i przewidywalne rutyny, aby przejścia między zadaniami przebiegały płynniej i aby uczniowie czuli się bezpiecznie."

Presja rówieśników jest prawdziwa

W związku z tym, nastolatki naprawdę odczuwają presję rówieśników. Niezależnie od tego, czy chodzi o to, by ubierać się w określony sposób, słuchać określonej muzyki, czy też o coś innego, nastolatki zazwyczaj chcą się dopasować.

Co to oznacza dla Twoich lekcji?

Jeśli prowadzisz zajęcia grupowe online, musisz wziąć to pod uwagę i być świadomym wszelkich problemów behawioralnych, które mogą sprawiać, że uczniowie czują się niekomfortowo. Z drugiej strony nastolatki często czują się bardzo odpowiedzialne wobec siebie nawzajem.

Jeśli uda się skupić uczniów wokół jakiegoś projektu, często (choć nie zawsze!) będą oni poważnie traktować swoje indywidualne role. Kluczem jest upewnienie się, że każdy uczeń

  1. wie, co robi;
  2. czuł się wspierany przez swoją grupę i opiekuna
  3. nie był stawiany w trudnej sytuacji.

Zasady są po to, by je łamać

Wszyscy wiemy, że wielu nastolatków staje się łamaczami zasad - i być może nie jest to złe. W ten sposób określają swoją tożsamość i wykazują się niezależnym myśleniem. Jednak jako nauczyciel, uczeń zakłócający spokój lub niechętny do współpracy może zepsuć lekcję.

Co to oznacza dla Twoich lekcji?

Sprawiedliwość i logika są tak samo ważne dla nastolatków, jak dla dorosłych. Ponieważ nastolatki rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, można mieć pewność, że wszelkie zasady obowiązujące w klasie będą poddawane kontroli. Dlatego ważne jest, by włączyć uczniów w proces ustalania zasad, zwłaszcza jeśli prowadzimy zajęcia w grupach. Na kilku pierwszych lekcjach należy ustalić:

  • jak wygląda bezpieczne środowisko nauki online;
  • jakie są obowiązki uczniów;
  • w jaki sposób nauczyciel może wspierać proces uczenia się;
  • jakie są zasady;
  • i jakie są konsekwencje ich łamania.

W ten sposób uczniowie będą mniej skłonni do łamania zasad. W końcu zainwestowali czas i myśli w swój rozwój.

Najważniejsze rady i przeciwwskazania w nauczaniu nastolatków online

Pamiętając o tych cechach, poniżej przedstawiamy kilka strategii nauczania online dla młodych dorosłych:

1. Upewnij się, że tworzysz tolerancyjne i bezpieczne środowisko

Celem zasad, o których wspomnieliśmy powyżej, jest zapewnienie, by w klasie online nie dochodziło do zakłóceń, nękania i molestowania. Jest to również klucz do stworzenia bezpiecznej i tolerancyjnej przestrzeni, w której uczniowie czują się swobodnie ucząc się, ćwicząc i popełniając błędy podczas mówienia po angielsku.

Doświadczony nauczyciel języka angielskiego James Venner pisze na Twitterze: "Expect students' filtr afektywny będzie wysoki. Zainwestuj czas w stworzenie "bezpiecznego miejsca" do nauki i popełniania błędów".

Część z tego musi być wyraźna - nie tylko trzeba pokazać, że popełnianie błędów jest jedynym sposobem uczenia się, ale także, że nikt nigdy nie powinien być czepiany lub wyśmiewany za to, że starał się na lekcji dać z siebie wszystko.

Należy dopilnować, aby w przypadku złamania zasad obowiązujących w klasie ponoszone były konsekwencje, w przeciwnym razie w klasie zostanie zaprowadzony porządek.

2. Nie zapominaj o zapoznaniu się z technologią

Nastolatki słyną z tego, że są obeznane z technologią. Nie oznacza to jednak, że uczeń wie, jak korzystać z poczty elektronicznej, logować się na platformie lub konwertować dokumenty do formatu PDF.

Jeśli uczeń ma wykonać jakąkolwiek czynność związaną z technologią, należy dostarczyć mu instrukcję i przeprowadzić go krok po kroku. Lekcje mogą zostać przerwane, jeśli uczeń będzie miał trudności z korzystaniem z wymaganych narzędzi.

3. Spróbuj pisania dziennika

Pisanie dzienników to świetne ćwiczenie dla nastolatków uczących się języków obcych. Zachęca do refleksji i krytycznego myślenia, wyznacza cele i podkreśla postępy. Dziennik można wykorzystać na wiele sposobów:

  • Poproś uczniów, aby zastanowili się nad tym, jak posługują się językiem angielskim poza klasą.
  • Zachęcić uczniów do notowania interesujących wydarzeń bieżących, o których chcieliby porozmawiać.
  • Niech uczniowie po prostu napiszą o swoim tygodniu i podzielą się sprawami, które ich interesują.
  • Zachęć uczniów do napisania o tym, co było dla nich interesujące lub stanowiło wyzwanie podczas lekcji.
  • Zachęć uczniów do zbierania i dzielenia się przykładami "angielskiego na wolności".

Rozmawiając na lekcji o ich wpisach do pamiętnika, można znaleźć wiele wyłaniającego się języka i okazji do korekty językowej.

4. Nie zapominaj o wyznaczaniu granic

Nastolatki lubią być traktowane jak dorośli i mogą patrzeć na ciebie jak na przyjaciela, a nie tylko nauczyciela. Jest to szczególnie częste podczas lekcji indywidualnych, ale może się zdarzyć także podczas zajęć grupowych. Mogą poprosić o dodanie ich do znajomych na Instagramie, w aplikacji WhatApp lub na innych platformach mediów społecznościowych.

Zaleca się, by w miarę możliwości konta te były prywatne lub by używać pseudonimu. Należy stanowczo odmawiać takim prośbom. Ważne jest, by utrzymywać profesjonalne relacje z uczniami.

5. Pytaj o opinie

Podobnie jak dorośli uczniowie, nastolatki mają swoje zdanie i chcą, by je doceniano. Należy regularnie prosić nastolatków ELL-ów o informacje zwrotne. Można wysyłać im krótkie formularze Google, pytać nieformalnie podczas lekcji, a nawet uzyskiwać komentarze od rodziców. Należy postępować zgodnie z konstruktywną krytyką i koncentrować się na celach każdego ucznia.

6. Nie stosuj podejścia uniwersalnego

Jeśli naprawdę chcesz wiedzieć, jak zaangażować nastoletnich uczniów, musisz pamiętać, że każdy uczeń jest inny. Każdy z nich ma inne cele, wyzwania i tempo postępów.

Choć kuszące może być powtarzanie w kółko tych samych zajęć, bardziej skuteczne (i satysfakcjonujące) jest dostosowanie lekcji do potrzeb każdego ucznia.

7. Nie traktuj nastolatków jak dzieci

Mimo że młodzież poniżej 18. roku życia jest jeszcze technicznie rzecz biorąc dziećmi, ważne jest, by czuli, że są traktowani i uczeni jak dorośli.

Jak mówi nauczyciel języka angielskiego na uniwersytecie Marc Jones mądrze mówiNastolatki chcą być traktowane jak dorośli częściej niż dorośli. Dorośli czasami myślą o zajęciach jako o chwili wytchnienia od dnia pracy. Nastolatki zdecydowanie nie chcą marnować czasu, chyba że odbywa się to na ich warunkach".

8. Oferowanie możliwości wyboru, podobnie jak w przypadku młodszych uczniów

W końcu ludzie nie lubią, gdy im się coś dyktuje. Jeśli można dać uczniom możliwość wyboru, będą mniej odporni na nasze plany lekcji. Oto kilka sposobów na zapewnienie możliwości wyboru podczas zajęć z nastolatkami:

  • dać im do wyboru kilka tematów do pracy nad projektem
  • Umożliwić uczniom wykonanie lub zaprezentowanie pracy na różnych nośnikach (np. plakat, prezentacja, raport, film wideo itp.).
  • Dać uczniom możliwość wyboru zajęć o podobnych celach edukacyjnych.

Uwagi końcowe

Nie ma wątpliwości, że nauczanie nastolatków przez Internet może być wyzwaniem. Ale jest też bardzo satysfakcjonujące. Jak już wspomnieliśmy, istnieje kilka kluczowych strategii nauczania młodzieży, które pomogą Ci w prowadzeniu jak najlepszych zajęć.

Jeśli jesteś zainteresowany nauczaniem nastolatków online, koniecznie sprawdź naszą listę oferty pracy dla korepetytorów języka angielskiego onlinegdzie znajdziesz wiele możliwości.

Powodzenia na następnej lekcji dla nastolatków!